0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

نحوه استفاده موثر از فیلیپ چارت ها

نحوه استفاده موثر از فیلیپ چارت ها

فیلیپ چارت وسیله دیگری است که معلمان و سخنرانان اغلب از آن استفاده می کنند. آنها یکی از متنوع ترین ابزارهایی هستند که به راحتی در دسترس سخنران ها و معلمان قرار دارند.در این مقاله، ما مزایای اصلی استفاده ازفیلیپ چارت ها را ذکر می کنیم و چندین نکته را ارائه می دهیم که به شما کمک می کنند تا از این ابزار فوق العاده به طور موثر استفاده کنید.

مزایای اصلی فیلیپ چارت ها

فیلیپ چارت  ها، هم ابزار نمایش استاتیک (مثل اسلایدها) و هم یک ابزار دینامیک (مثل وایت برد) هستند. این تطبیق پذیری مزایای کلیدی بسیاری را برای کاربر ها ارائه می دهد :

نوشتن یا ترسیم بر روی فیلیپ چارت یک فرآیند فعال است و به سخنران انرژی می بخشد. قدم زدن در مقابل فیلیپ چارت برای سخنرانان و مدرسان بسیار جذاب می باشد.

هنگام استفاده ازفیلیپ چارت تعامل با مخاطبان بیشتر می شود. شاید به این دلیل باشد که احساس می کنند نقاشی ها یا طرح های روی فیلیپ چارت نسبت به اسلایدهای الکترونیکی دوام کمتری دارند، بنابراین پرسش و پاسخ بیشتر می شود.

نوشتن بر روی فیلیپ چارت به زمان نیاز دارد و این باعث مکث هایی برای جذب مخاطب یا برداشتن یادداشت برای مخاطبان شما می شود.

فیلیپ چارت ها و طوفان مغزی همواره کنار هم قرار می گیرند. یکی از روشهای آموزشی مورد علاقه بسیاری از مدرسان و سخنرانان استفاده از فیلیپ چارت برای ثبت جلسات طوفان مغزی است. سؤالاتی مطرح می شود و سپس به سرعت پاسخ های زیادی توسط مخاطبان داده می شود.

فیلیپ چارت ها دارای تکنولوژی کم و بصورت آنالوگ هستند. بنابراین نیازی به نگرانی در مورد گذرواژه ها، لامپهای پروژکتور و ... وجود ندارد. این به معنی برتری فیلیپ چارت ها نسبت به ابزارهای دیجیتال نیست، بلکه کاربران باید بر هر دو گزینه تسلط داشته باشند.

بایدها و نبایدهای فیلیپ چارت

استفاده از فیلیپ چارت ها به طور کلی یک مهارت اساسی است که هر سخنران باید از آن برخوردار باشد. ممکن است در هر ارائه از فیلیپ چارت استفاده نکنید، اما باید در صورت لزوم بتوانید یکی از آنها را به طور موثر به کار گیرید.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما آورده شده است :

آماده باشید.
کاغذ و اندازه آن را بررسی کنید و ماژیک ها را بررسی کنید و آنها را از نظر وضوح نوشتن چک کنید.

رنگ های تیره را انتخاب کنید.
برای به حداکثر رساندن دید در تمام قسمت های اتاق یا کلاس، از رنگ هایی با کنتراست بالا مانند سیاه، آبی، قرمز یا سبز تیره استفاده کنید. از به کارگیری رنگ زرد یا هر چیزی که سایه انداخته باشد، خودداری کنید.

از رنگ ها به طور مداوم استفاده کنید.
اگر از بیش از یک رنگ استفاده می کنید باید از آنها به طور مداوم استفاده کنید. معمولاً از رنگ مشکی به عنوان رنگ پایه استفاده می شود، سپس از قرمز یا آبی برای تأکید بر کلمات کلیدی استفاده می شود یا متن را حاشیه نویسی می کنند.

فیلیپ چارت را در حداکثر دید مخاطبان خود قرار دهید.
معمولا سخنران ها دقیقاً از مکانی که در ابتدای جلسه در گوشه ای دور و تاریک قرار گرفته اند، از فیلیپ چارت ها استفاده می کنند. در صورتی که باید فیلیپ چارت را به مکانی که دید بیشتری دارد منتقل کنید.

زمان صرف شده در مقابل فیلیپ چارت را به حداقل برسانید.
افراد زیادی حتی هنگام نوشتن توصیه می کنند که در کنارفیلیپ چارت بایستند. انجام این کار دشوار است بدون اینکه باعث کاهش خوانایی مطالب شود. با این حال، مهم نیست که هنگام نوشتن یا ترسیم کردن، به سرعت به سمت طرفین بروید تا مانع آن نشوید.

مرتب باشید ... مهم است.
اگر کسی نتواند مطالب نوشته شده روی فیلیپ چارت را بخواند، بی معنی است. این کار را تمرین کنید. انجام این کار با وجود دشواری عملی است زیرا متفاوت از نوشتن روی میز است.

بزرگ بنویسید.
اطمینان حاصل کنید که هر کلمه ای که می نویسید توسط شخصی که در ردیف آخر قرار دارد بتواند مطالب را بخوبی ببیند.

تمرکز را به فیلیپ چارت بدهید.
اگر از هر دو گزینه اسلاید دیجیتال و فیلیپ چارت در یک جلسه استفاده می کنید، در نظر بگیرید که آیا این دو به طور همزمان مورد نیاز هستند یا خیر؟ اگر در هنگام استفاده از فیلیپ چارت نیاز به اسلایدهای خود ندارید، اسلایدها را خاموش کنید تا تمام تمرکز را روی فیلیپ چارت بگذارید.

از فیلیپ چارت ها برای جملات طولانی استفاده نکنید.
روی کلمات منفرد یا عبارات کوتاه متمرکز شوید. این کار شما را سریع و فعال نگه می دارد. دقیقاً همان چیزی که فیلیپ چارت باید باشد.

به رسم تصاویر توجه کنید. نیازی نیست که شما یک هنرمند باشید. البته فیلیپ چارت ها برای نمودارهای برنامه ریزی شده بسیار مناسب هستند.

قبلا از شروع ارائه یا تدریس چند صفحه را بطور کامل یا جزئی تکمیل کنید.
این به برنامه کلی ارائه شما بستگی دارد، اما بعضی اوقات منطقی است که مقدماتی را برای نوشتن در برخی از صفحات آماده کنید. در صفحاتی که برای طوفان مغزی در نظر گرفته شده است، اغلب عناوین ستون نوشته می شود. هنگام استفاده از نمودارها، قبل از جلسه با استفاده از ماژیک سیاه بلوک های اصلی را ترسیم می کنیم و سپس در طول ارائه بخش های رنگی و برجسته ها را اضافه می کنیم. اگر این کار را کردید، حتماً یک صفحه خالی بین صفحات آماده شده قرار دهید.

شنوندگان و بینندگان خود را در ارائه خود شرکت دهید.
شما می توانید فعالیت های گروهی کوچکی را با استفاده از فیلیپ چارت ها برنامه ریزی کنید. تکنیک های آموزشی بی پایان وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با برخی اصول استفاده از فیلیپ چارت ها بیشتر آشنا کنیم. امروزه استفاده از فیلیپ چارت ها در مراکز آموزشی و مدارس به امری رایج تبدیل شده است. از این رو شما می توانید در صورت نیاز به خرید فیلیپ چارت به وبسایت شرکت تمیز گستر اندیشان مراجعه فرمایید و ضمن مشاهده ویژگی ها و مقایسه قیمت ها نسبت به خرید آنلاین فیلیپ چارت موردنظر خود اقدام فرمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 02166023323 تماس حاصل فرمایید.

مشاوره و پشتیبانی